In cadrul programului European de
Invatare pe Tot Parcursul Vietii, in calitate de consilier educativ al Scolii
cu clasele I-VIII Solont, din judetul Bacau, am beneficiat de un grant din
partea Comisiei Europene pentru a lua parte la Vizita de Studiu in Bulgaria, la
Sofia, in perioada 23.04.2012-27.04.2012.Tema activitatii a fost “Creating and developing sustainable Internet-based
partnership“, organizator fiind scoala 137 Secondary school “Angel Kanchev”, prin d-na Rositsa Dimova, ambasador
eTwinning in Bulgaria, asistent principal pentru activitati scolare,
cultural-creative la scoala 137 Secondary school “Angel Kanchev”.
Grupul de studiu a fost format din 14 participanti din din Marea Britanie,
Cipru, Spania, Franta, Italia, Polonia, Malta, Norvegia, Ungaria, Portugalia si
Romania avand diverse functii: profesor universitar, consilieri in
educatie, profesor de economie si management, responsabil de oficii scolare
regionale, directori de colegii si scoli, bibliotecar, responsabili de diverse
comisii in scoli, formatori de profesori, manager de proiecte pentru guvern.
Programul vizitei:
Luni, 23.04.2012:
1.Sa cunoastem programul
vizitei
2.Cine suntem noi? –
prezentarea Scolii secundare 137 “Angel
Kunchev” de catre Mariana Zakova, directorul institutiei
3.Prezentari ale
participantilor despre tarile lor,
institutia unde lucreaza si cele mai bune practici
4. Discutii intre
participantii la vizita de studiu si scrierea raportului pe ziua de luni
Marti, 24.04.20012:
1.Project-Based
Education integrarea efectiva a tehnologiilor pentru un proces de educatie
modern – prezentare realizata de profesor doctor Rumi Papancheva, lector la
Universitatea “Prof. Assen Zlatarov”, presedinta Asociatiei de Educatie si
Tehnologie
2.”Inceputul primului
nostrum proiect in scoala” – prezentare interactiva realizata de prof. Dorotea
Ilieva, sefa comisiei de Matematica si Stiinte in Scoala 137. Prezentari
interactive ale elevelor Gabriela Ilieva si Valeria Popova.
3. Vizita la Centrul de
Dezvoltare de Resurse Umane “Longlife learning programme in Bulgaria” ,
intalnire cu Milena Karaangova, responsabila departamentului de Informatie,
activitati de distributie si control si cu Yasen Spasov, expert in
departamentului de Informatie, activitati de distributie si control
4. Prezentarea
“Envision”- angajarea educatiei prin participarea elevilor, prezentare
realizata de Kiril Russev, manager si proprietar al companiei “NIMERO”, coautor
al proiectului ENVISION
5. Prezentari ale
participantilor despre tarile lor,
institutia unde lucreaza si cele mai bune practici
6. Discutii intre
participantii la vizita de studiu si scrierea raportului pe ziua de marti
Miercuri 25.04.2012
1.Programul Junior Achievement
– prezentare interactiva realiata de Anelia Stefanova, asistent principal in
probleme administrative si economice, profesor de economie
2.eTwinning si
utilizarea proiectelor eTwinning –prezentare realizata de Rositsa Dimova,
ambasdorul eTwinning in Bulgaria, asistent principal la nivelul elementar, activitati
scolare cultural-creative
3. Kinect, ENVISION – in
lectii- prezentare realizata de Desislava Milenkova, professor de nivel
elementar, supervisor de inovatii scolare
4. Interviu “Cum
particip in scimbarile care au loc in scoala”
5. Prezentari ale
participantilor despre tarile lor,
institutia unde lucreaza si cele mai bune practici
6. Discutii intre
participantii la vizita de studiu si scrierea raportului pe ziua de miercuri
Joi 26.04.20012
1.Program cultural,
vizite la manastirea Troyan, un centru de catarari, Grotta cu stalacmite si
stalacnite
2. Discutii intre
participantii la vizita de studiu si scrierea raportului pe ziua de joi
Vineri 27.04.2012
1.Vizita la
Municipalitatea din Lyulin si discutii cu d-l
primar Milko Mladenov
2.Vizita la Inspectoratul
Regional de Educatie din Sofia si discutii cu inspectorul general
3. Intalnire si discutii
cu Ministrul Educatiei, Tineretului si Stiintei
5. Vizita la 137
Secondary school “Angel Kunchev”
6. . Discutii intre
participantii la vizita de studiu si scrierea raportului pe ziua de vineri si
definitivarea raportului pe toata saptamana
7. Cina festiva de bun
ramas la Hotelul “Maria Luisa” din Sofia
In mare masura, au fost atinse urmatoarele obiective stabilite initial:
- abordări inovatoare pentru
organizarea şi îmbunătăţirea procesului didactic in scoala mea
-am adus in scoala mea fluxul de informaţie şi modul de predare şi
instruire cu diferite instrumente media, noi motodologii benefice procesului de
predare-învăţare, pentru a creşte interesul şi motivaţia elevilor prin
virtualizarea predării, prin folosirea TIC în lecţii si in activitatile
educative scolare si extrascolare, mai ales că peste 60% din elevi nu au Internet
acasă, deci nu au acces la informaţie, asigurându-se astfel oportunităţi egale
pentru grupuri dezavantajate.
-cresterea calitatii educatiei in scoala mea si dezvoltarea competentelor
cheie
-schimbul de idei, opinii şi informaţii cu toţi participanţii la vizită,
pentru a promova în scoala mea practicile unui
sistem educaţional inovativ şi cooperant
-imbogatirea competenţelor de utilizare a limbilor străine
-încheierea de parteneriate pentru a
participa la proiecte europene comune(proiecte eTwinning si proiect
multilateral Comenius).
Impactul participării la
vizita de studiu în ceea ce
priveşte nivelul competenţelor profesionale din
perspectiva funcţiei deţinute si a
scolii mele:
a)-Mi-am dezvoltat competenţele de utilizare a limbii engleze(am fost
singurul roman in grupul de studiu)
-Prin schimbul de experienţe cu ceilalţi participanţi la curs si cu
organizatorii, mi-am actualizat
cunoştinţele referitoare la alte ţări europene, la cultura şi sistemele
lor educaţionale, educaţia trebuie să fie accesibilă oricui şi trebuie să
cuprindă nu doar cunoştinţe, ci trebuie
să includă şi dezvoltare personală şi culturală
-Ma ajutat să-mi îmbogăţesc şi să-mi dezvolt continuu cunoştinţele în aria
mea profesională, ma încurajat să adopt o abordare mai reflexivă asupra modului
în care transmit informaţiile, mi-am perfecţionat cunoştinţele de TIC, folosirea tehnologiilor
moderne în procesul didactic, în
activitatatile educative scolare si extrascolare, în cadrul comisiilor.
b)- Am dobândit noi cunoştinţe şi competenţe destinate
cadrelor didactice si elevilor.Colegii
mei vor folosi materialele din timpul vizitei si vor accesa resurse electronice
si site-uri.
-Participarea la vizita de studiu are un impact deosebit asupra cadrelor
didactice si a elevilor prin cresterea interesului acestora pentru
tematicile europene, pentru acumularea de informaţie mai ales prin folosirea
tehnologiilor moderne în şcoală
-O
viziune moderna si europeana in legatura cu rolul parteneriatelor la nivelul
comunitatii
-Dezvoltarea
cunoaşterii diversităţii culturale în
rândul elevilor, prin punctarea aspectelor legate de interculturalitate în
cadrul orelor de dirigenţie şi în alte activităţi şcolare şi extraşcolare.
EXEMPLE DE BUNE
PRACTICI DE LA PARTICIPANTII LA VIZITA DE STUDIU
De la Paul Dolan i
-Self Organised Learning Environments
–o metodă de
dezvoltare a abilităţilor de gândire, de colaborare şi recuperarea competenţelor informationale ale elevilor, prin
modificarea abordării de predare şi activităţi.
- Self-Organised Mediated
Environments – SOMES - o metodă de utilizare
a
videoconferinţei pentru a conecta şcoli, profesori şi elevi din întreaga lume.
-Digital Tabletops- folosite
pentru învăţarea de colaborare şi dezvoltare a abilităţilor de gândire.
-Digital Kitchen- cercetarea şi
dezvoltarea utilizarii tag-urilor de frecvenţă radio (RF Tag-uri),
pentru a permite învăţarea colaborativă în situaţia o "viata reala".
De la CARTIER
Julie-Amélie- un nou concept
de bibliotecă online, ca centru de învăţare
De la MACIERZYŃSKI
Jakub
- parteneriate internaţionale (inclusiv
Thailanda, Australia şi Kenya)
De la FALDUTO
Franca
-site-ul –bine proiectat si ilustrat, cu resurse pentru elevi, reviste online, consiliere on-line,, informaţii
despre festivaluri pentru copii şi activităţi in care şcoala este
implicata
De la Diana Ferreira Oliveira
-strategii de comunicare intre tari,
o carte de sunete cu aceleasi lucruri in 4 limbi
EXEMPLE
DE BUNE PRACTICI DE LA ORGANIZATORI
De
la Dorotea Ilieva
-Programul Junior Achievement
De
la Kiril Rusev
-Proiectul ENVISION - este un pachet
software care ajuta profesorii in procesul de educatie. In acest moment sut gata-făcute continutul unor lecţii, disponibile numai pentru şcoala
primară. ENVISION ofera educatie, angajarea prin
participarea elevilor. Controlul este simplu printr-un PC cu un proiector, o tastatură , un mouse pentru profesor şi elevii au
nevoie de un mouse fără fir pentru fiecare. Este un sistem interactiv şi are 3
platforme: prezentare, de administrare şi un site de comunitate. Sistemul urmăreşte rezultatele
individuale studenţilor, precum şi sarcinile care includ variante multiple, de drag-drop, scris,) vot
anonim, întrebările individuale şi, de cartografiere. În plus, cadrele
didactice pot face propriile lor
materiale pentru lectii. www.nimero.com.
Tehnologia Microsoft Kinect- Aceasta
tehnologie a fost creata iniţial pentru
jocuri video, mult mai similar cu Wii de la Nintendo.Diferenţa
majoră este faptul că operatorul Kinect este tot corpul jucatorului. Instituţiile
bulgare au identificat potenţialul acestui dispozitiv, şi încearcă să examineze
posibilitatea de a folosi potenţialul dispozitivului pentru scopuri educaţionale.
Deşi în prezent există foarte puţine software disponibile pe platforma Kinect pentru scopuri
educaţionale, aceasta este o problemă care poate fi rezolvată în cazul în care
cererea pentru astfel de aplicaţii este suficient de puternica. Instituţiile bulgare au comandat deja
o companie de dezvoltare pentru a începe dezvoltarea de software pentru
platforma Kinect, care vizează în mod special
procesul educational.
Kinect şi
Envision au fost interesante modalităţi de utilizare a tablelor interactive, un mod eficient în cadrul sălii de clasă, deşi
aceasta tehnologie nu a fost deosebit de relevanta
pentru
sprijinirea parteneriatelor online.
De
la Rositsa Dimova-ambasadorul
eTwinning in Bulgaria
-eTwinning ar fi
o modalitate bună de a începe parteneriate între participanţi.
Bune practici ce pot fi transferate :
-Folosirea mai activa a TIC in lectii, consiliere si
orientare, in activitatile scolare si extrascolare si in proiecte de
parteneriat cu institutii si scoli din tara si strainatate
-Desfasurarea de proiecte eTwinning, drumul catre
proiecte bilaterale sau multilaterale cu tari din UE
-Desfasurarea in scoala a Programulului
Junior Achievement
-Schimbarea
aspectului exteriorului si interiorului scolii si al salilor de clasa
-Valorizarea
creatiilor elevilor intr-o proportie mai mare si promovarea rezultatelor
elevilor
Site-uri de la participanti: http://itlearning-bg.net/RumyanaPapancheva.aspx, office@nimero.com, WWW.RAYCHAMBERS.WORDPRESS.COM,,www.kepa.giv.cy/enimerose-me, http://www.economiascuola.it/, www.portal.edu.ro
O observatie a grupului de studiu
asupra activitatilor vizitei: ar fi fost un exemplu foarte bun daca ar fi
existat un echilibru între
activităţile teoretice şi practice, în scopul de a dezvolta in continuare cunoştinţele şi abilităţile participantilor la vizita de studiu. Am apreciat in mod deosebit ospitalitatea şi eforturile organizatorilor
pentru buna desfasurare a activitatilor vizitei de studiu.
Recomand tuturor cadrelor didactice
, factorilor de decizie din domeniul educatiei sa participe la programe oferite
de ANPCDEFP, in special Programul Transversal, Activitatea cheie 1.1. Vizite de
Studiu
, foarte benefice pentru fiecare si pentru institutia pe care o reprezinta.
Sunt
unica responsabila pentru continutul acestui material, Agentia nationala si
Comisia Europeana nu isi asuma responsabilitatea pentru modul in care
continutul informatiei va fi utilizat.
Prof.
Tabacaru Nelia
Scoala
cu clasele I-VIII Solont, jud. Bacau
http://scoalasolont.blogspot.com
http://neliatabacaru.blogspot.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu